Motion till Kyrkomötet
2005:49
av Bertil Olsson och Karl-Gunnar Svensson
Personval i de lokala kyrkovalen

Mot 2005:49

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ge den pågående demokratiutredningen i uppdrag att också utreda möjligheten till personval i valen till församlingar och samfälligheter.

Motivering

När nomineringsgrupperna anmält kandidater inför 2005 års kyrkoval visar det sig att ännu fler församlingar/samfälligheter än vid 2001 års val endast har en lista att välja på. Dessutom saknades det vid anmälningstidens utgång tillräckligt antal kandidater i många församlingar/samfälligheter.

Intresset för valet blir givetvis minimalt när det i praktiken räcker med att en röst avlämnas för att samtliga skall väljas. Detta visar på behovet av en förnyelse av valsättet.

En tänkbar möjlighet är att alla röstberättigade får anmäla kandidater (som givetvis måste vidimera att de är beredda att kandidera), och att namnen förs upp i bokstavsordning på en valsedel. De röstande skall sedan markera med ett kryss det antal som skall väljas (t.ex. 10 i ett direktvalt kyrkoråd). Anvisningen kan tryckas på valsedeln: ”Markera de 10 personer som du önskar rösta på.” Med utgångspunkt från årets val är det viktigt att snarast hitta en lösning för att också de lokala valen skall kännas meningsfulla. Detta måste ske i så god tid att det kan användas i kyrkovalet 2009.

Lammhult och Träslövsläge den 21 juli 2005

Bertil Olsson Karl-Gunnar Svensson